Internet telah menjadi cara yang cekap dan dipercayai bagi syarikat untuk memasarkan dan menjual produk mereka. Salah satu alasan untuk ini telah munculnya "Pemasaran Affiliate" - ia adalah sebuah laman web yang mengarahkan lalu lintas melalui iklan (biasanya berkaitan) website. Sekutu pemasaran membayar melalui pay-per program-klik (affiliate menerima wang setiap kali sebuah iklan diklik) atau bayar pada program-dijual (sekutu menerima komisyen setiap kali iklan diposting di halaman mereka menghasilkan suatu jualan atau langganan) juga disebut dengan kos-per-sale, atau CPS.
Gabungan pemasaran bermula hanya empat tahun selepas world wide web telah dilancarkan, awalnya dipopularkan oleh syarikat terkenal seperti CDNOW atau Amazon.com. Google Adsense juga jenis yang sangat terkenal , tetapi tidak benar-benar dianggap sebagai affiliate marketing (dikenali sebagai pengiklanan kontekstual.) Google tidak juga langsung menjual produk-produk tertentu, tapi menghasilkan wang dengan cara lain.
Affiliate marketing sangat berkesan,juga mempunyai potensi yang
sangat besar pendapatan bagi kedua-dua belah pihak. Sedangkan membayar per klik (atau kos pada-klik) yang disebut di atas boleh menyebabkan risiko untuk pengiklan, kos-per-sale (CPS) sistem ini mempunyai risiko yang sangat sedikit atau tidak sama sekali bagi kedua-dua belah pihak, dan kerana itu lebih disukai.
0 comments:
Catat Ulasan