Kutamaan Sedekah

DARI Ka'ab bin 'Ajarah ra, katanya, Rasulullah saw telah bersabda kepadanya, ujarnya: "Ya, Ka'ab bin 'Ajarah! Sebenarnya tidak akan masuk ke dalam syurga segumpal daging dan darah yang tumbuh dari keharaman,bahkan api neraka lebih tepat baginya. Ya, Ka'ab bin Ajarah! manusia ini ibarat dua orang pengambara, seorang sedang berupaya melepaskan dirinya dan berhasil memerdekakannya, dan yang seorang lagi sedang berusaha mencelakakan dirinya. Ya, Ka'ab bin 'Ajarah! solat itu satu pengorbanan,puasa merupakan penangkal dan sedekah itu menghapuskan kesalahan seperti halnya gumpalan salju lenyap dadi puncak bukit batu". - (Hadis riwayat Ibnu Hibban dalam shahihnya).
Dan dari Mu'adz bin Jabal katanya: "saya dalam perjalanan bersama dengan Nabi saw - sampai pada akhir keteranganya disebutkan sebuah hadis, katanya - :Kemudian beliau - maksudnya Nabi saw bersabda: "Mahukah kalian saya tunjuki pintu-pintu kebajikan?" Tentu, ya, Rasulullah,jawab saya. Maka sabdanya lagi: "puasa iti penangkal dan sedekah itu pemadam kesalahan seperti air memadamkan api". - (Riwayat At-Turmudzi dan dikatakan hadis hasan shahih).
Diriwayatkan oleh At-Tabarani dalam Al-Kabir dan Al-Baihaqi katanya: "sabda Rasulullah saw,sesunguhnya sedekah itu menolong orangnya dari panasnya kuburan; Sesunguhnya orang mukmin di hari kiamat kelak hanya akan dapat berteduh di bawah naungan sedekahnya". - (At-Tabarani dalam Al-Kabir dan Al-Baihaqi dari 'Aqabah bin 'Amir).
Diriwayatkan dari Maimunah binti Sa'din bahawa ia pernah berkata: Ya, Rasulullah,berikanlah keterangan kepada kami tentang sedekah, maka sabdanya: "Bahawa sesunguhnya sedekah itu merupakan penyanggah dari api neraka bagi siapa yang melakukannya dengan ikhlas semata-mata kerana ingin memperoleh keredhaan Allah 'Azza wa jalla". - (Riwayat Al-Tabarani).








Share:

0 comments:

Satu Malaysia

Satu Malaysia
Dikuasakan oleh Blogger.
Lazada Malaysia

Facebook

'; /* * * DON'T EDIT BELOW THIS LINE * * */ (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })(); '; // required: replace example with your forum shortname /* * * DON'T EDIT BELOW THIS LINE * * */ (function () { var s = document.createElement('script'); s.async = true; s.type = 'text/javascript'; s.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/count.js'; (document.getElementsByTagName('HEAD')[0] || document.getElementsByTagName('BODY')[0]).appendChild(s); }());

Recent Posts

Pages

Theme Support