Kaedah Fonetik Mengajar Anak Unit Asas Pembentukan Perkataan

Mungkin ramai di kalangan kawan-kawan tertanya-tanya apa sebenarnya pendekatan Fonetik sebagaimana yang digunakan dalam buku-buku Bacalah Anakku, ReadEasy dan Al-Furqan. Apa kelebihannya dan bagaimana ia dapat membantu anak-anak untuk lebih cepat membaca.

Jika kita imbas kembali kaedah yang biasa kita gunakan iaitu memperkenalkan kanak-kanak kepada nama-nama huruf seperti "B" (dibunyi "bi") atau "Y" (dibunyi "Wai")... kaedah ini sebenarnya tidak banyak membantu bagi menyediakan anak-anak kepada kemahiran membaca. Ini kerana nama-nama huruf tidak menyumbang secara terus dalam pembentukan perkataan.

Tetapi melalui pendekatan Fonetik anak-anak akan diperkenalkan kepada BUNYI huruf seperti "beh" (untuk "B") dan "yeh" (untuk "Y"). Kita sedia maklum yang sesebuah perkataan adalah terbentuk dari kombinasi bunyi-bunyi yang diwakili oleh setiap huruf... dengan menguasai bunyi setiap huruf anak-anak akan lebih mudah untuk membentuk perkataan dari kombinasi bunyi-bunyi ini.

Contohnya "beh"... "aa"... "jeh"... "uu"... bila disebut secara terus dan bersambung akan membentuk perkataan BAJU. Tapi bandingkan jika anak cuba membentuk perkataan dengan cara menyebut nama huruf... "bi"... "ey"... "jey"... "yu"... saya pasti anda sendiri belum tentu dapat meneka apa perkataan yang sepatutnya terhasil, bukan?

Share:

0 comments:

Satu Malaysia

Satu Malaysia
Dikuasakan oleh Blogger.
Lazada Malaysia

Facebook

'; /* * * DON'T EDIT BELOW THIS LINE * * */ (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })(); '; // required: replace example with your forum shortname /* * * DON'T EDIT BELOW THIS LINE * * */ (function () { var s = document.createElement('script'); s.async = true; s.type = 'text/javascript'; s.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/count.js'; (document.getElementsByTagName('HEAD')[0] || document.getElementsByTagName('BODY')[0]).appendChild(s); }());

Recent Posts

Pages

Theme Support